mooka.pl

Blog tematyczny o biznesie i finansach

FirmaMarketing

Instrumenty marketingu – nowoczesny marketing kluczem do sukcesu firmy

Instrumenty marketingu – nowoczesny marketing kluczem do sukcesu firmy

Właściwa i skuteczna reklama produktów i usług jest obecnie ważniejsza niż kiedykolwiek. Potencjalne grupy docelowe skupiają się na bodźcach wizualnych. W ten sposób treści, które pojawiają się w polu widzenia, automatycznie przyciągają uwagę. Gdy skierowana i ukierunkowana reklama pozostaje w pamięci i wywołuje wrażenie na odbiorcy, to oznacza, że został osiągnięty pożądany efekt.

Nowoczesny marketing przyczynia się do sukcesu firmy. Tutaj konieczna jest znajomość swoich klientów, ale także narzędzi marketingowych dla sprzedawców produktów i usługodawców.

Czym są instrumenty marketingu?

Instrumenty marketingu to wszelkie środki, które firma wykorzystuje do osiągnięcia określonych celów marketingowych na rynku. Zasadniczo można wyróżnić cztery instrumenty marketingowe, które są ze sobą skoordynowane. Określane są również jako marketing mix:

– Polityka produktowa — decyzja o tym, jakie produkty firma chce sprzedawać.
– Polityka cenowa — po jakiej cenie dany produkt powinien być sprzedawany na rynku?
– Polityka dystrybucji — przez jakie kanały sprzedaży należy sprzedawać produkt?
– Polityka komunikacji — jakich kanałów komunikacji (kanałów marketingowych) firma chce używać, aby poinformować klientów o swoich produktach?

Narzędzia marketingowe dla sprzedawców produktów

Firmy sprzedające produkty mogą korzystać z narzędzi marketingowych (zdefiniowanych w tradycyjnym marketingu) jako przewodnika. W literaturze specjalistycznej są one również określane jako 4P.

Produkt (polityka produktowa)

Na tym polu mamy do czynienia z pytaniem, jak powinien wyglądać idealny produkt dla danej grupy docelowej. W jaki sposób klienci doświadczają prawdziwej wartości dodanej? Po udzieleniu odpowiedzi na to pytanie można zdecydować się na włączenie produktu do swojego asortymentu.

Cena (polityka cenowa)

Tutaj odpowiadamy na pytanie o odpowiednią cenę dla oferowanego produktu i wybieramy odpowiednią strategię cenową (np. premium, niska cena itp.)

Miejsce (polityka dystrybucji)

Dzięki polityce dystrybucji można uzyskać odpowiedź na pytanie, w jaki sposób nasz produkt powinien trafić do klienta, czyli jakie są kanały dystrybucji. Możliwe kanały sprzedaży to np. internet, sklep detaliczny, telefon itp.

Promocja (polityka komunikacyjna)

Najbardziej widocznym na rynku narzędziem marketingowym jest strategia komunikacji. Tutaj szuka się sposobów na poinformowanie potencjalnych klientów o produkcie i jego wartości dodanej dla klienta. Istnieje wiele różnych kanałów. Aby wymienić tylko kilka: targi, telewizja, sponsoring itp.

Wszystkie środki są ze sobą powiązane i muszą być starannie skoordynowane. Każda firma ma inne cele i ma inne grupy docelowe. W związku z tym trudno jest podać jeden przepis dla wszystkich. Jeśli przykładowo firma oferuje swój produkt osobom prywatnym na wysoce konkurencyjnym rynku, środki, które należy podjąć, z pewnością różnią się znacznie od działań firmy, która zaopatruje klientów biznesowych w specjalne produkty.

Narzędzia marketingowe dla firm usługowych

Model 4P został specjalnie rozszerzony dla sektora usług. Tłem jest złożoność wymagań klientów wobec dostawców usług. Usługodawcy mają do dyspozycji 7 narzędzi marketingowych.

ARCYMARIO

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.