Projekt logo jest jednym z najważniejszych elementów budowania marki. Mądrze zaprojektowany znak może zapewnić firmie tzw. touchpoint, czyli pozytywne wrażenia klientów podczas obcowania z brandem.

Wszystkie przedsiębiorstwa dążą do tego, aby ich logo było rozpoznawalne i odróżniało się od innych firm na rynku. Weźmy pod uwagę „syrenę” w logotypie Starbucks’a, pierwszy redesign przeszli w 1987 roku, dążąc do tego aby w 2011 roku usunąć całkowicie napis Starbucks. Czy ich pozycja spadła? Absolutnie nie!  Syrena stała się na tyle niepowtarzalnym elementem tożsamości marki, że nie musi mieć w swoim sąsiedztwie nazwy firmy, a i tak jest rozpoznawalna. Podobnie jak złote łuki McDonalds’a i znak towarowy marki Nike. To właśnie siła budowania marki.

Tworzenie nowego wizerunku lub odświeżanie istniejącego (rebranding ), może być jedynie „małą” transformacją jak np. pokazało to Google na początku zeszłego roku. Ta marka jest tak bardzo zakorzeniona w naszym życiu, że nawet tak lekkie, subtelne zmiany jak zmiana kroju pisma docierają od razu do milionów użytkowników, którzy korzystają na co dzień z wyszukiwarki Google.

Poniżej 5 wskazówek, jak zaprojektować logo, aby było „udane”

 

01. Nie zakochuj się w swoim pierwszym pomyśle

Idealne logo zazwyczaj nie powstaje za pierwszym razem. Najczęstszym problemem jest to, że graficy zakochują się w pierwszym projekcie, który stworzyli. Burza mózgów, różne koncepcje, rozwijanie pomysłów – to wszystko jest bardzo ważne podczas pracy twórczej i bez tych etapów cieżko zaprojektować coś wyjątkowego. Jeżeli szukasz pomysłu na projekt, zastanów się, zadaj sobie pytanie, jak wiele zmian powinno wyrażać nowe logo? Jeżeli firma ulega całkowitej transformacji wizerunku, masz szansę aby stworzyć kompletnie nowe podejście i odbiór marki. Jednak jeśli biznes skoncentrowany jest tylko na odświeżeniu znaku i zleca konkretne działania agencji reklamowej, uszanuj to i przyjmij je do wiadomości, działając najlepiej jak tylko potrafisz. Zawsze upewnij się, że Twoja wizja jest zgodna ze strategią firmy i wyobrażeniami klienta.

 

02. Poznaj swoich odbiorców

Znaczącą częścią zmian jest poznanie, kto tak na prawdę jest odbiorcą końcowym, kto jest rzeczywistym klientem. To on będzie na co dzień wchodził w pewne interakcje z firmą. Twoim głównym celem jest inspirowanie do działania tych, którzy w jakikolwiek sposób związani są z marką i zachęcenie tych, którzy dopiero wchodzą z nią w interakcję. Zleceniodawca ma być zadowolony z wizualnego przedstawienia marki w postaci już gotowego projektu, natomiast satysfakcja klientów jest ważniejsza i to ich opinia powinna wpłynąć na akceptację projektu przez klienta.

 

03. Zawsze trzymaj się procesu i edukuj klienta

Zrozumienie firmy, dla której pracujesz jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. Komunikacja jest kluczem w całym procesie projektowania. Dla wielu ludzi tworzenie nowej rzeczy, zwłaszcza idei, która idzie w parze ze strategią firmy oraz przygotowanie identyfikacji wizualnej jest całkiem nowym doświadczeniem. Dlatego Twoim zadaniem jest edukowanie klienta, przedstawienie mu, dlaczego wizja jest taka a nie inna oraz pomoc w doborze materiałów reklamowych w późniejszym etapie. To wszystko składa się na współpracę nakierowaną na sukces firmy. Nie znaczy to, że musisz zrobić z klienta eksperta w dziedzinie brandingu, po prostu pomóż mu zrozumieć i docenić znaczenie całego procesu. Przeznacz trochę czasu na zrozumienie biznesu i jego kultury. Poznaj konkurentów, ich pozycję na rynku oraz konsumentów i ich upodobania. To etapy, które są niezbędne w celu stworzenia dobrego logo, które jest odbiciem działalności.

 

04. Pozostań wiernym marce

Dlaczego nowe pomysły są tak trudne do przedstawienia klientowi? Ponieważ instynktownie będzie on chciał zachować chociaż pewne elementy starego logo, które były akceptowane i uznawane. Boi się zmiany, ponieważ przywiązany jest do starego wizerunku. Przekonaj go, co można zmienić i co dzięki temu możecie osiągnąć. Sprawdź także, jak marka ewoluowała na przestrzeni lat, kiedy były spadki i wzrosty sprzedaży, czym mogło to być spowodowane. Będzie Ci lepiej podjąć nowe działania, które będą reprezentowały markę, posuwając ją na przód.

 

05. Zachowaj proste rzeczy

Starbucks jest jedną z wielu firm, które z roku na rok bardziej upraszczały swoje logo, podobnie jak Google. Często okazuje się, że wszystko co jest potrzebne do wprowadzenia zmiany, to usunięcie niepotrzebnych elementów. Warto wybrać jeden silny, prosty design i wyrazić firmę w wyjątkowy sposób.

 

Podsumowując

Praca agencji reklamowej nie polega tylko i wyłącznie na wykonaniu suchego projektu. Jest on poparty analizą konkurencji, upodobaniami konsumentów i innymi czynnikami. Podobnie będzie w przypadku tworzenia identyfikacji wizualnej firmy, tam również należy przejść kilka etapów zanim przystąpimy do pracy, jednym z nich jest właśnie poznanie odbiorców i stworzenie projektu na ich miarę.

Pamiętajcie, najważniejsze jest poznanie klienta końcowego, to klucz do waszego sukcesu.