Przedstawiamy część drugą artykułu z serii „20 pytań do klienta”. Link do części 1

 

O ich klientach 

Dla kogo tak na prawdę powinieneś projektować? Dla klienta czy jego klientów?

 

Podczas gdy Twój klient jest jedynym, który zatwierdza Twój projekt i płaci za niego, ich dochody w tym czasie generują ich klienci. Projektanci często kończąc starają się zaimponować prosząc swoich klientów o ich preferencje kolorystyczne i upodobania, aby dostosować design. Klient nie jest jednak jedynym, na którego projekt ma oddziaływać i przekonywać go. Twój projekt ma zachwycić klienta – KOŃCOWEGO.

  1. Opisz swoich idealnych klientów? Sprzedaż do innej firmy jest różna od sprzedaży dla klienta indywidualnego. Identyfikacja wizualna firmy powinna to uwzględnić w swoim projekcie. Jeśli mają idealny profil klienta, możesz zapytać ich, aby Ci go przedstawili. Jeżeli nie, zapytaj o szczegóły demograficzne, profil psychologiczny lub historię. Możesz posłużyć się różnego rodzaju ćwiczeniami aby wykreować ich idealny IPK.
  2. Co jest głównym przesłaniem, które chcesz przekazać Twoim klientom? To nie musi być tylko komunikat słowny. To punkt o tym, jak klienci chcą czuć się za każdym razem, kiedy wchodzą w pewne interakcje z Twoją firmą. Jak czują się ludzie za każdym razem, kiedy usłyszą jakąś wzmiankę na swoich telefonach?
  3. Powiedz 5 rzeczowników lub słów, które najlepiej opiszą Twojego idealnego klienta? Czy znają swoich klientów tak dobrze, że mogliby ich opisać w kilku krótkich słowach? Jeżeli nie, musisz wyciągnąć pomocną dłoń, aby mogli poznać swoich klientów lepiej.
  4. Czy posiadasz jakikolwiek research rynku o swoich idealnych klientach, produktach/biznesie, którym możesz się z nami podzielić? Temat researchu rynku jest często drażliwy. Oferują umowę poufności zanim zdradzą Ci jakiekolwiek informacje, dzięki czemu wiedzą, że mogą Ci zaufać i traktować to poważnie.
  5. Jaki jest cel tego ćwiczenia? Dlaczego teraz? Nikt nie budzi się mówiąc „Oh, zaprojektuję dzisiaj nową identyfikację wizualną”. To przychodzi po przeanalizowaniu dużej ilości informacji i znacznym wysiłku. Zapytaj swojego klienta co chce osiągnąć z tego ćwiczenia/projektu i jaki jest jego cel?

 

  1. O identyfikacji Powyższe pytania stanowią podstawę sekcji. Tylko wtedy, gdy zrozumiałeś swojego klienta i jego klientów, Twoja praca nad identyfikacją firmy ma sens.
  2. Jeżeli masz istniejący już branding, dlaczego on na Ciebie na pracuje? To pomoże Ci zrozumieć, co poszło nie tak, co nie działa. Jakie są złe punkty i co można poprawić, wprowadzić.
  3. Czy masz konkretne wytyczne, zakazy/nakazy odnoście kolorów i innych elementów marki w formie księgi znaku? Jeśli musisz się trzymać pewnych założeń korporacyjnych, wymogów klienta, lepiej, żebyś wiedział o nich na samym początku, a nie po godzinach spędzonych nad dobieraniem koloru do identyfikacji.
  4. Podaj trzy linki do firm, których brand Cię inspiruje, podoba Ci się? Co najbardziej Ci się w nich podoba? To może być nieco trudne. Klienci często potrafią mówić, dlaczego pewne brandy (logo itp) odnoszą się do nich. Dla przykładu niektóre loga pokazują prostotę, jednak jest to okres ciężkiej i długiej pracy. Niektórzy klienci nie potrafią jednak tego zrozumieć, może czasem będziesz musiał im pomóc.
  5. Podaj trzy brandy/logo, które uważasz za słabe i powiedz co sprawiło, że masz takie odczucia? Kolejny raz, to jest subiektywne spojrzenie. Pokaż kilka przykładów, aby wytłumaczyć to klientowi.
  6. Użyj 5 rzeczowników lub krótkich zwrotów, opisując pożądany wygląd Twojej marki. Słowa mają dużą siłę. Kiedy klienci opisują czego chcą, sprawdź ich rysy twarzy, które mówią, co tak na prawdę mają na myśli. Jakie są ukryte pragnienia i uczucia, które chcą wywołać w klientach.

 

Podsumowując 

To może się wyglądać jak długa lista niekończących się pytań, ale uwierz, że zaoszczędzisz dużo czasu i siły, jeżeli dowiesz się o tym wszystkim przed przystąpieniem do współpracy. To pomoże Ci pozbyć się klientów, którzy Ci nie odpowiadają. Tych, którzy szukają szybkiej i taniej pracy lub tych, którzy dają szybkie i krótkie odpowiedzi. Jest to tzw „lanie wody” sami nie wiedzą o co im chodzi. Musisz trzymać ich za rękę i pomagać im w stworzeniu pierwszej identyfikacji ich firmy. Ci, którzy odrobili swoje zadanie domowe, wiedzą o co im chodzi, czego tak na prawdę chcą, kim są ich klienci, jakie chcą w nich wzbudzić uczucia, to właśnie Twoi potencjalni klienci, którzy idealnie do Ciebie pasują. Osoby, które mają świadomość swojej marki, jasno postawione cele, wiedzą czego chcą, na pewno ułatwią Ci pracę.

Jaki jest Twój proces przed podpisaniem umowy? Czy używasz podobnego kwestionariusza do zakwalifikowania klientów i projektów?