20 pytań, które musisz zadać klientowi przed przystąpieniem do pracy.

„Nie, to nie wygląda dobrze”

Co robisz, kiedy Twój klient tak mówi? Zwłaszcza jeżeli chodzi o projekt, który mu wysłałeś, po całym tygodniu miłościwej pracy.
Dla designera, grafika, najgorszym klientem jest ten, który sam nie wiem czego chce. To jeden z tych, który nie daje jasnej instrukcji, pyta o wielokrotne zmiany i upiera się, że będzie wiedział, czy jest ok, jeżeli to zobaczy.
Jako designerzy, jesteśmy odpowiedzialni za dostarczanie, nie tylko ilustracji, projektów w formie pdf, psd lub .svg ale także za dostarczanie wartości materialnych związanych z tymi projektami.
To może być denerwujące, kiedy pracujesz z klientami, którym brakuje jasności. To część naszej pracy, pomóc osiągnąć klientom tą jasność.

Częścią naszej pracy jest pomaganie klientom osiągnąć jasność, zrozumienie ich identyfikacji marki.

Nie chcesz być złapany w wielokrotnie powtarzające się cykle projektowania, z nadzieją, że klient polubi Twoją pracę. Lub też eksperymentować z różnymi odcieniami niebieskiego…

Aby uniknąć zgagi później, poprowadź swoją pracę. Zapytaj przyszłego klienta o kierunek i zadaj szczegółowe pytania przed finalizacją projektu. To pozwoli Ci zajrzeć pomiędzy to, jaką mają świadomość swojego biznesu, ich perspektywy oraz ich identyfikację brandu. Użyj tego aby ocenić jak bardzo prowadzenie za rękę będzie wymagane i podejmij kluczową decyzję: czy jesteś chętny włożyć czas i wysiłek?

Opracowując jasną identyfikację wizualną firmy, możesz skomponować kilka pytań, które mają pośrednie korzyści takie jak:

Obudź pewność siebie i zaufanie klienta – Jesteś profesjonalistą i bardzo się starasz, zrozumieć biznes i potrzeby klienta. Jeżeli właściciel firmy, nie dał Ci jeszcze tego odczuć, na pewno doceni kierowanie i jasność jaką to przynosi. To także pomaga im być bardziej otwartym na stawki jakie proponujesz.
Oszczędzaj czas i staranie – możesz pozbyć się klientów, którzy nie są warci Twojego czasu, aby przedstawiać im propozycje.
Dostarczaj więcej, rośnij bardziej – Możesz dopasować się lepiej do swoich klientów i zrobić idealnie pasującą identyfikację wizualną, taką której klient potrzebuje. Pamiętaj, że zadowoleni klienci są bardziej skłonni wystawić Ci dobre referencje i zlecić więcej projektów.

Aby było to dla Ciebie łatwiejsze, zebraliśmy najbardziej niezbędne pytania, jakie grafik komputerowy powinien zadać potencjalnemu klientowi, przed wejściem na pokład na aktualny design lub przed podpisaniem umowy na wykonanie projektu w całości.

 

O biznesie

Projektowanie graficzne jest bardzo subiektywnym procesem. Musisz współpracować z klientem bardzo blisko, aby zrozumieć jego biznes i kierunek, w którym chciałby obrać.

  1. Czym zajmuje się Twoja firma/produkt? Pamiętaj, że nie jest to ich korporacyjne „o nas” zamieszczone na stronie. Jeżeli mieliby zaledwie 30 sekund aby przedstawić ich produkt klientowi, co by powiedzieli?
  2. Jaki problem chcesz rozwiązać dla swoich klientów? Jaki jest cel ich istnienia(inny niż cel zarobku)? Jeśli firma nie jest w stanie rozwiązywać problemów lub nie daje satysfakcji klientom, nie jest warta działania.
  3. Kim są Twoi główni konkurenci (bezpośredni lub pośredni)? Co podoba Ci się w ich prezencji? Co nie podoba Ci się w ich brandingu? Warto wiedzieć z kim walczysz i jakie są normy przemysłu. Poznaj ich, naucz się od nich, ale nie kopiuj. Zrób własne rzeczy.
  4. Jak Twoja firma, produkt lub usługa odróżnia Cię od konkurencji? Dlaczego potencjalni klienci powinni kupować, korzystać z Twoich usług? Konsumenci w dzisiejszych czas są rozpieszczeni pod względem wyboru. Jeżeli Twój klient, nie może wskazać w jednym lub dwóch zdaniach co jest ich USP, ukierunkuj ich na więcej niż wyjaśnienie w ogłoszeniu matrymonialnym i pomóż im ich zdefiniować.
  5. Czy jest jakaś unikalna historia powstania Twojego biznesu, nazwy lub logo? Ludzie łączą się poprzez historie. Opowieść, historia jest efektywną drogą do stworzenia i sprzedania wyglądu marki. Znajdź historię, która może stać za biznesem, produktem, klientami. Opowieść tworzy klientów. W następnym artykule znajdziesz, jak opowiedzieć wspaniałą historię swojego brandu.
  6. Przedstaw 5 przymiotników lub słów, które opisują Twoją firmę. Uwielbiam tą prostotę. Słowa, które wybierają przekazują najczęściej znaczenie jak siebie widzą, lub jak chcieliby siebie widzieć.O projekcieNastępna część odnosi się do podręcznego projektu. Wejdź w ich pragnienia, czego naprawdę potrzebują i dlaczego. To pomoże zaplanować oczekiwania od samego początku i pozwoli uniknąć późniejszych niedomówień.
  7. Jakie są rezultaty dla tożsamości marki? To lepsze dla określenia konkretnych rezultatów jakie chcesz osiągnąć. Identyfikacja wizualna to rozległy temat i może zawierać artykuły papierowe, logo, stronę internetową, opakowania produktów, kampanię marketingową i inne.
  8. Czy jakieś z Twoich obecnych materiałów potrzebują aktualizacji, aby pasowały idealnie do nowej identyfikacji wizualnej? to często pomijane aspekty w początkowej fazie. Aby uniknąć dodatkowej pracy i niepotrzebnego pośpiechu podczas finalizowania projektu, upewnij się, że klient rozumie o co Ci chodzi i że wszystkie materiały, które potrzebują aktualizacji, zostały uzgodnione.
  9. Kto jest odpowiedzialny za ten projekt, kto będzie podejmował decyzje i jaki jest okres oczekiwania na nie? Po wyczerpującej ankiecie i omówieniu szczegółowo propozycji, nie chcesz się znaleźć ws sytuacji, kiedy mówisz do asystentki, która kolejno przekazuje informacje do mężczyzny, który podejmie decyzję. Najczęściej kończy się to tak, że cały proces musi się powtórzyć.
  10. Jaki jest deadline wykonania tego projektu? Jaki chcesz przeznaczyć na niego budżet? Biorąc pod uwagę Twoje inne zobowiązania i zakres tego projektu, będzie można zrealizować projekt w ramach wymaganego czasu? Jeżeli ich budżet jest zbyt niski, lub termin zbyt krótki, możesz delikatnie odmówić, nie tracąc czasu i wysiłku na stworzenie propozycji.

… dalsze punkty w kolejnym artykule. Zapraszam do czytania.