Jest to ogół procesów związanych z wytwarzaniem druków. Wynalezienie druku datuje się na 1450 rok, a za jego prekursora powszechnie uważany jest Johannes Gutenberg wynalazca ruchomej czcionki. Pierwszym wyrobem poligraficznym wydrukowanym przez Gutenberga były Biblia oraz Księga Wszelkiej Mądrości. Przez te wszystkie lata procesy drukarskie ewoluowały aby przybrać dzisiejszą formę przemysłową. Poligrafię zasadniczo dzieli się na 3 etapy: prepress – przygotowanie do druku, press – drukowanie, postpress – obróbka introligatorska i uszlachetnianie.

 

Prepress:

  • Projektowanie – procesy związane z przygotowaniem projektów za pomocą programów graficznych ( photoshop, illustrator, indesign, corel ). Fachowym pojęciem opisujący procesy prepress’owe jest DTP ( ang. Desktop Publishing ). DTP rozpoczyna się od wprowadzenia do komputera tekstów oraz obrazów, które następnie są poddawane obróbce oraz korekcie.
  • Impozycja – elektroniczne układanie kilku bądź kilkunastu użytków ( projektów ) na arkuszu papieru. Proces ten ma za zadanie optymalizację i przyśpieszenie procesów poligraficznych.
  • Proof cyfrowy – wydruk próbny na specjalnym papierze oraz drukarce skalibrowanej z docelową maszyną offsetową na której drukowany będzie pełny nakład publikacji. Proof cyfrowy ma na celu pokazanie finalnej kolorystyki wydruku oraz służy drukarzowi jako wzorzec po zaakceptowaniu kolorystyki przez klienta.
  • CTP ( ang. Computer-to-Plate ) – proces polegający na naświetlaniu płyt offsetowych ( formy drukowej ) za pomocą specjalnych naświetlarek. W skrócie proces ten polega na przekazaniu przez komputer pliku z projektem do maszyny drukującej za pomocą specjalnego języka postscriptowego.

 

Press:

  • Druk cyfrowy – metoda druku polegająca na bezpośrednim przekazaniu plików z komputera do maszyny drukującej z pominięciem procesu CTP. Druk cyfrowy charakteryzuje się szybkim czasem realizacji oraz idealnie sprawdza się przy drukowaniu niewielkich nakładów.
  • Druk offsetowy – najpopularniejsza technika drukarska stosowana przy dużych nakładach. Druk offsetowy dzieli się na druk arkuszowy ( plakaty, ulotki, wizytówki, etykiety ) i druk zwojowy ( gazety, czasopisma, magazyny ). Druk arkuszowy stosuje się w przypadku grubszego podłoża, gdzie papier do maszyny podawany jest w formie arkuszy o odpowiednich wymiarach. Druk zwojowy stosowany jest do cieńszych podłoży np. papier gazetowy, który podawany jest do maszyny ze specjalnego zwoju. Zaletą tej techniki jest zdecydowanie większa szybkość całego procesu w stosunku do druku arkuszowego gdzie znacznym ograniczeniem czasowym jest podawanie arkuszy papieru przez maszynę.
  • Druk tamponowy – technika druku polegająca na „odciskaniu” farby drukarskiej na podłożu za pomocą specjalnego stempla ( tamponu ). Technika ta stosowana jest w przypadku nierównych lub nieregularnych powierzchni takich jak kubki, długopisy, zapalniczki oraz inne popularne gadżety reklamowe.
  • Sitodruk – technika druku polegająca na przetłaczaniu farby drukarskiej przez specjalną matrycę ( siatkę ), która wykonana jest z włókien syntetycznych. Sitodruk stosowany jest głównie do druku jednobarwnego na prawie każdego rodzaju powierzchni: papiery ozdobne, tworzywa sztuczne, metale, drewno, tkaniny, folie itp. W odróżnieniu do druku offsetowego oraz cyfrowego w przypadku sitodruku można stosować wszelkiego rodzaju farby metaliczne, fluorescencyjne, świecące itp.

 

Postpress:

  • Obróbka introligatorska – proces polegający na wykończaniu gotowych wydruków za pomocą m.in. docinania, złamywania, falcowania, kaszerowania, bigowania, sztancowania, klejenia oraz bindowania.
  • Uszlachetnianie – jedna z dziedzin poligrafii bardzo blisko spokrewniona z obróbką introligatorską polegająca na pokrywaniu wydruków wszelkiego rodzaju materiałami oraz substancjami wpływającymi na walory wizualne lub wytrzymałościowe publikacji. Najpopularniejszą formą uszlachetniania jest foliowanie, czyli pokrywania wydruku specjalną folią matową, błyszczącą lub soft touch. Foliowaniu najczęściej towarzyszy lakierowanie UV wybiórczo, polegające na umieszczeniu w wybranych miejscach świecącego lakieru utwardzanego promieniami UV, który na kontrastowej folii matowej eksponuje wybrane elementy publikacji w zależności od kąta padania światła. Równie popularnymi formami uszlachetnień jest brązowanie, cold-stamping, hot-stamping, tłoczenie oraz gumowanie.